§1 Navn
Foreningens navn er “Stella Islandsheste”. Foreningen blev stiftet i 1988 og har hjemsted i
Sønderborg Kommune, med adressen Stenderup 36B. Foreningen dækker primært Syd- og
Sønderjylland.
§2 Formål
Foreningens formål er at arrangere forskellige klubaktiviteter for hele familien, såsom rideture,
foredrag, undervisning, stævner og andet socialt samvær, som skaber glæde for ryttere og den
islandske hest.
§3 Ansvar
Foreningen tegnes ved underskrift af enten formanden eller næstformanden og kassereren.
§4 Medlemskab
Medlemskab af foreningen er åbent for alle med interesse for den islandske hest, som accepterer
disse vedtægter.
Stk. 2
Der findes fire typer medlemskaber: familiemedlemskab, enkeltmedlemskab, junior- og
pensionistmedlemskab samt distancemedlemskab.
Stk. 3
Stemmeret opnås tidligst efter 3 måneders medlemskab.
Stk. 4
Ved familiemedlemskab gives maksimalt 2 stemmer, og kun til medlemmer over 18 år, der har
samme adresse. Distancemedlemskab er for medlemmer med bopæl uden for Danmark og giver ret
til at deltage i arrangementer. Distancemedlemmer har ikke stemmeret og kan ikke kåres som
eksempelvis årets rytter, klubmester eller sydjysk mester. Distancemedlemmer kan til enhver tid
ændre deres medlemskab til almindeligt medlemskab, hvor deres anciennitet følger med.
§5 Kontingent
Kontingentet fastsættes hvert år på generalforsamlingen efter forslag fra bestyrelsen. Uanset
tidspunktet for ind- eller udmeldelse betales fuldt kontingent for året.
Stk. 2
Kontingentet betales i januar og opkræves via sporti. Hold øje med din indbakke, foreningens
hjemmeside og Facebook. Det er medlemmets eget ansvar at opdatere sin mailadresse og øvrige
oplysninger på sin SPORTI-profil. Ved manglende betaling pr. 1. februar betragtes medlemmet som udmeldt.
§6 Ledelse
Foreningens daglige drift varetages af formanden, næstformanden, aktivitetsformanden, kassereren og 1 yderligere medlem, som tilsammen udgør bestyrelsen.
Stk. 1
Bestyrelsen består af 5 personer, hvoraf 2 og 3 medlemmer vælges for en toårig periode på skift.
Derudover vælges 2-3 suppleanter for en étårig periode. Bestyrelsen fordeler opgaver og ansvar
mellem sig. Den valgte bestyrelse skal senest 2 uger efter generalforsamlingen udpege en formand/formandinde. Efter hver generalforsamling skal bestyrelsen konstitueres på ny.
Stk. 2
Hvis et medlem af bestyrelsen fratræder, træder en af suppleanterne ind.
Stk. 3
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 medlemmer er til stede. Ved økonomiske
beslutninger udover den daglige drift, samt ved budgetgodkendelse, skal hele bestyrelsen godkende.
Beslutninger kræver, at over halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne stemmer for. Der føres protokol over vedtagne beslutninger.
Stk. 4
Der oprettes udvalg til støtte for bestyrelsen. Bestyrelsen udpeger en formand for hvert udvalg, som har ansvar for at sammensætte udvalget med 3-5 medlemmer. Udvalgene er budgetansvarlige inden for det af bestyrelsen godkendte budget og har pligt til at holde bestyrelsen informeret om arbejdet.
§7 Økonomi
Bestyrelsen er ansvarlig for regnskabet overfor generalforsamlingen.
Stk. 2
Kassereren er ansvarlig for løbende bogføring, opdatering af medlemslisten samt løbende orientere
bestyrelsen angående økonomi.
Stk. 3
Regnskabet revideres af to på generalforsamlingen valgte revisorer.
Stk. 4
Regnskabsåret løber fra 1. oktober til 30. september. Regnskabet skal være udspecificeret og
dokumenteret med bilag. Bilag skal indleveres til kassereren senest 14 dage efter en aktivitet.
§8 Medlemsforhold
Meddelelser fra bestyrelsen offentliggøres på Stellas hjemmeside, SPORTI og Facebook.
Stk. 2
Klub- og adfærdsregler vedtaget af bestyrelsen skal følges ved brug af baner, stævner og andre
aktiviteter. Gentagne overtrædelser kan medføre, at medlemmet indstilles til eksklusion på
førstkommende generalforsamling.
Stk. 3
Deltagelse i aktiviteter kræver medlemskab af Stella. Ikke-medlemmer kan deltage mod gebyr, men Stella-medlemmer har fortrinsret. Et medlem kan invitere en gæst én gang. Ved stævner kræves medlemskab.
§9 Generalforsamling
Generalforsamlingen, foreningens øverste myndighed, indkaldes med 4 ugers varsel via
hjemmeside, Facebook og SPORTI. Den afholdes i oktober/november med følgende dagsorden:
• Valg af dirigent
• Beretning fra formanden
• Fremlæggelse af regnskab og budget
• Valg til bestyrelsen og suppleanter
• Valg af revisorer
• Behandling af indkomne forslag
• Planlægning af kommende år
• Fastsættelse af kontingent
• Eventuelt
Stk. 2
Forslag til generalforsamlingen skal være bestyrelsen i hænde senest 2 uger før.
Stk. 3
Ved vedtægtsændringer eller eksklusion kræves 2/3 flertal.
Stk. 4
Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset fremmødte antal.
Stk. 5
Afstemning foregår ved håndsoprækning, medmindre skriftlig afstemning ønskes.
Stk. 6
Foreningen kan opløses på en i dette øjemed særlig indkaldt ekstraordinær generalforsamling, hvor 2/3 af foreningen stemmeberettigede medlemmer er til stede og stemmer for forslaget. Opnås et sådant flertal på generalforsamlingen, der ikke er beslutningsdygtigt, indkaldes til endnu en generalforsamling, hvor beslutningen kan træffes med ovennævnte stemmeflertal uanset antal fremmødte.
Stk. 8
Der kan indkaldes til ekstraordinær generalforsamling med 4 ugers varsel, såfremt 2 af bestyrelsen eller 20 % af de stemmeberettigede medlemmer skriftligt fremsætter ønske herom overfor formanden.
Stk. 9
Generalforsamling afholdes altid i offentligt område/klublokalet.
§10 Heste og aktiviteter
Medlemmer, der deltager i stævner, har pligt til at stille med en hjælper. Hvis det ikke er muligt,
skal medlemmet selv hjælpe.
§11 Foreningens opløsning
Ved opløsning går midlerne til almennyttige foreninger med hesteinteresse i Region Syddanmark.
Foreningens inventar opbevares aflåst i Stenderup.
Konstituering: Bestyrelsesmedlemmer og suppleanter vælges ind på generalforsamlingen for en 2-årig periode, umiddelbart efter generalforsamlingen konstitueres bestyrelsen.
Bestyrelsen har endvidere lov til at supplere sig selv i løbet af året. Suppleanter vælges for en 2-årig periode.
Bestyrelsesmøder: Bestyrelsesmøder holdes primært i cafeteriaet ved kliplev hallen, men kan også afholdes et andet offentligt område/klublokale.
Bestyrelsesmøder afholdes efter behov. Normalt hveranden måneden.
Dato og tidspunkt for næste ordinære bestyrelsesmøde er fast afsluttende punkt på bestyrelsesmøder.
Såfremt et bestyrelsesmedlem ønsker det, kan der indkaldes til ekstraordinært bestyrelsesmøde med min. 7 dages varsel. Formanden kan om nødvendigt indkalde til ekstraordinært bestyrelsesmøde med kortere varsel.
Suppleanter deltager i bestyrelsesmøderne.
Dagsorden og referat: Dagsorden til ordinære bestyrelsesmøder udarbejdes af formanden og udsendes med tilhørende bilag til bestyrelsen senest 3 dage før mødet. Dagsordenen skal altid indeholde punktet regnskabs- og budgetstatus.
Afgørelser på bestyrelsesmøder træffes ved almindelig stemmeflerhed og i tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Kasseren eller en anden udvalgt af bestyrelsen udarbejder referat og sender det på mail til de øvrige bestyrelsesmedlemmer samt til webmasteren, som lægger det på hjemmesiden.
Bestyrelsen kan beslutte, at en del af referatet ikke skal offentliggøres.
I rutinesager eller i situationer, hvor bestyrelsen ikke kan samles inden en afgørelse skal træffes, kan formanden alene træffe en afgørelse. Denne beslutning skal konfirmeres af den samlede bestyrelse på det førstkommende bestyrelsesmøde.
Emner til dagsordenen, der kan forelægges.
Emner til dagsordenen kan forelægges af ethvert bestyrelsesmedlem enten varslet som et særskilt punkt på dagsordenen eller frembragt under eventuelt. Emner kan endvidere forelægges bestyrelsen af ethvert medlem af klubben.
Emner til dagsordenen, der skal forelægges.
Ethvert bestyrelsesmedlem skal forelægge væsentlige spørgsmål på et bestyrelsesmøde, ordinært eller ekstraordinært, såfremt en beslutning på det pågældende område - enten økonomisk eller på grund af sin væsentlighed for klubbens medlemmer - er den samlede bestyrelses ansvar.
Dette indebærer, at ingen bestyrelsesmedlemmer, heller ikke de bestyrelsesmedlemmer, der bestyrer et budget alene eller sammen med et udvalg, kan træffe endelig afgørelse i en sag, der omfattes af ovennævnte bestemmelse.
Bedømmelse af om en beslutning på grund af økonomiske eller andre årsager er af væsentlighed for klubbens medlemmer træffes af den samlede bestyrelse.
Emner, der skal sendes til høring.
Et emne kan normalt ikke endeligt vedtages af bestyrelsen, såfremt det specifikt vedrører arbejdet i et eller flere udvalg, og dette/disse udvalg ikke er blevet hørt.
Bestyrelsen har ingen pligt til at følge et udvalgs indstilling, men kan afgøre sagen efter de i klubbens love fastsatte regler.
Regnskaber og regnskabsansvarlig.
Den løbende bogføring foretages af kassereren. Klubbens kasserer er ansvarlig for, at bestyrelsen bliver underrettet om evt. uregelmæssigheder.
Kassereren udarbejder udkast til årsrapport og årsbudget til behandling i bestyrelsen.
Alle bilag skal attesteres af det bestyrelsesmedlem under hvis ansvarsområde udgiften eller indtægten henhører. Herefter vil udgiftsbilagene udbetales via bankoverførsel.
Som Stella medlem kan man gratis benytte klubbanen, der er dog nogle regler der skal følges.
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes